اصطلاح « سطوح مدیریت » به مرزبندی بین سمتهای مختلف مدیریتی در یک
سازمان اشاره دارد. تعداد سطوح مدیریتی با افزایش اندازه کسبوکار و نیروی
کار افزایش مییابد و برعکس.
سطح مدیریت، زنجیره فرماندهی، میزان اقتدار و جایگاه هر موقعیت مدیریتی را تعیین میکند.
سطوح مدیریت را میتوان در سه دسته کلی طبقهبندی کرد:
- سطح بالا/سطح اداری
- سطح میانی/اجرایی
- مدیران سطح پایین/سرپرستی/عملیاتی/خط مقدم
مدیران در تمام این سطوح وظایف متفاوتی را انجام میدهند. نقش مدیران در هر سه سطح در زیر مورد بحث قرار گرفته است:

سطح بالای مدیریت
متشکل از هیئت مدیره، مدیر عامل یا مدیرعامل است.
مدیریت
ارشد منبع نهایی اقتدار است و اهداف و سیاستهای یک سازمان را مدیریت
میکند. او زمان بیشتری را به برنامهریزی و هماهنگی وظایف اختصاص میدهد.
نقش مدیریت ارشد را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد :
- مدیریت ارشد، اهداف و سیاستهای کلی سازمان را تعیین میکند.
- دستورالعملهای لازم را برای تهیه بودجه، رویهها، برنامهها و غیره برای بخشها صادر میکند.
- این بخش، سیاستهای برنامههای استراتژیک را برای شرکت آماده میکند.
- این سازمان، مدیر اجرایی را برای سطوح میانی، یعنی مدیران دپارتمانها، منصوب میکند.
- این واحد، فعالیتهای همه بخشها را هماهنگ و کنترل میکند.
- همچنین مسئول حفظ ارتباط با دنیای خارج است.
- راهنمایی و هدایت ارائه میدهد.
- مدیریت ارشد همچنین در قبال سهامداران در قبال عملکرد شرکت مسئول است.
سطح مدیریت میانیمدیران
شعب و مدیران بخشها، سطوح میانی را تشکیل میدهند. آنها در قبال عملکرد
بخش خود در برابر مدیریت ارشد مسئول هستند. آنها زمان بیشتری را به وظایف
سازمانی و هدایتی اختصاص میدهند.
در سازمانهای
کوچک، تنها یک لایه از مدیریت سطح میانی وجود دارد، اما در شرکتهای بزرگ،
ممکن است مدیریت سطح میانی ارشد و جوان وجود داشته باشد. نقش آنها را
میتوان به صورت زیر مورد تأکید قرار داد:
- آنها برنامههای سازمان را مطابق با سیاستها و دستورالعملهای مدیریت ارشد اجرا میکنند.
- آنها برای واحدهای فرعی سازمان برنامهریزی میکنند.
- آنها در آموزشهای استخدامی مدیریت سطح پایینتر شرکت میکنند.
- آنها سیاستها را از مدیریت سطح بالا تا سطوح پایینتر تفسیر و توضیح میدهند.
- آنها مسئول هماهنگی فعالیتها در داخل بخش یا دپارتمان هستند.
- همچنین گزارشهای مهم و سایر دادههای مهم را به مدیریت سطح بالا ارسال میکند.
- آنها عملکرد مدیران جوان را ارزیابی میکنند.
- آنها همچنین مسئول الهام بخشیدن به مدیران سطح پایینتر برای عملکرد بهتر هستند.
سطح پایین مدیریت
سطح
پایینتر همچنین به عنوان سطح مدیریت نظارتی/عملیاتی شناخته میشود. این
سطح شامل سرپرستان، سرکارگر، افسران بخش، سرپرست و غیره میشود.
به
گفته آر سی دیویس ، «مدیریت نظارتی به آن دسته از مدیران اجرایی اشاره
دارد که کارشان عمدتاً باید با نظارت شخصی و هدایت کارکنان عملیاتی باشد».
به عبارت دیگر، آنها با هدایت و کنترل عملکرد مدیریت سروکار دارند. فعالیتهای آنها شامل موارد زیر است:
- واگذاری مشاغل و وظایف به کارگران مختلف.
- آنها کارگران را برای فعالیتهای روزانه راهنمایی و آموزش میدهند.
- آنها مسئول کیفیت و همچنین کمیت تولید هستند.
- همچنین مسئولیت حفظ روابط خوب در سازمان به آنها واگذار شده است.
- آنها
مشکلات، پیشنهادات و درخواستهای توصیهای و غیره کارگران را به سطوح
بالاتر و اهداف و مقاصد سطوح بالاتر را به کارگران ابلاغ میکنند.
- آنها به حل مشکلات کارگران کمک میکنند.
- آنها بر زیردستان نظارت و آنها را راهنمایی میکنند.
- آنها مسئول ارائه آموزش به کارگران هستند.
- آنها مواد، ماشین آلات، ابزار و غیره لازم را برای انجام کارها ترتیب میدهند.
- آنها گزارشهای دورهای در مورد عملکرد کارگران تهیه میکنند.
- آنها نظم و انضباط را در شرکت تضمین میکنند.
- آنها به کارگران انگیزه میدهند.
- آنها سازندگان تصویر شرکت هستند زیرا در تماس مستقیم با کارگران هستند.
چهارشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1404 ساعت 20:44